Det är inte alltid bra att vara en fröken duktig

Har idag läst ut dom sista kapitlena ur den här boken som min mamma stoppade i händerna på mig. En självbiografi av Annika Sjöö (känd från Let's Dance) där hon skriver om hur hennes prestationsångest många gånger vara nära att knäcka henne.
Annika tillät sig aldrig vara sämre än bäst och hennes liv handlade ständigt om att prestera och vara på topp. Men till slut gick duktighetskomplexet för långt och ledde till svår ångest och förvrängd kroppsuppfattning.
Jag kände många gånger igen mig i det hon skriver om och tror även många andra tjejer där ute ockå skulle göra det. Ibland behöver man få någon annans histora berättad för en,
hur långt det faktiskt kan gå och hur man gör för att ta sig ur.
Även om jag kan erkänna att det är betydligt mycket enklare att ta till sig av någon annans berättelse än att inse hur allvarlig sin egen situation faktiskt är.

/ F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0